SEO – search engine optimisation

9 iulie 2017
seo

seo

SEO -search engine optimisation, asa cum ii spune si titlul inseamna optimizarea blogului sau siteului pentru motoarele de cautare. Asta inseamna 2 lucuri: 1. site-ul sa fie prezent in motoarele de cautare si 2. sa fie afisat cat mai sus in cautari, adica obligatoriu pe prima pagina si daca se poate cat mai sus pe prima pagina e ok, pozitia 1 fiind foarte ravnita.

Asta inseamna, pentru tine posesor de blog sau site, ca vei avea mai multi vizitatori, deci posibilitate mai mare de business.

Sa le luam pe rand:

  1. sa fii prezent in motoarele de cautare. Blogul sau siteul tau poate fi prezent in motoarele de cautare (aici e vorba de google pentru ca celelalte nu prea conteaza inca, deci tot ce voi spune aici e valabil pentru google) in 2 feluri: il adaugi tu prin google search console (fostul webmaster tools), asta fiind varianta mai rapida de indexare, sau motorul de cautare il gaseste si in adauga singur datorita referirilor pe care alte siteuri le fac la blogul sau siteul tau. Ca sa intelegi asta bine am sa-ti explic cum functioneaza un motor de cautare gen google. Motorul de cautare are in spate o baza de date care face asocierea intre siteul sau blogul tau si cuvinte sau fraze cheie dupa care cauta utilizatorii. Pentru asta, google are un spider (un script care ruleaza automat, se cheama spider pentru ca merge pe o plasa de paianjen, web in engleza ­čÖé ) si care cauta si indexeaza siteuri pe web. Spiderul, dupa un algoritm, se uita in baza de date si viziteaza siteurile cu o frecventa mai mica sau mai mare (o sa va detaliez asta in articole urmatoare). Daca, de exemplu, cauta intr-un site si gaseste un link catre alt site sau blog, verifica daca acel site sau blog este in baza lui de date si daca nu e il adauga. Motorul de cautare nu poate sti de existenta unui blog sau site daca nu este adaugat in google serch console sau daca nu gaseste referiri despre el in alte siteuri sau bloguri (sau daca nu are google analitycs). Totusi, chiar daca l-ai adaugat in google search console este foarte important sa ai referiri la blogul sau siteul tau in alte siteuri. Referirile astea fac ca siteul tau sa fie mai bine punctat in algoritmul google, asta inseamna ca vei fi afisat inaintea altor siteuri. Daca faci asta, asta iti asigura prezenta in motorul de cautare.
  2. sa fii cat mai sus in motoarele de cautare. Cat mai sus inseamna obligatoriu in prima pagina si daca e posibil, asa cum ziceam si mai sus, pe pozitiile 1-5 din rezultatele afisate. Daca siteul sau blogul tau nu apare pe primele pagini (adica 1 si 2) din rezultatele google sansele tale scad dramatic de a primi vizitatori din google. Treaba asta nu este simpla pentru ca sunt multe siteuri si bloguri care se bat pe primul loc, iar optimizarea trebuie facuta permanent. Eu unul nu imi mai bat capul cu asta pentru ca am costatat ca efortul depus este mult prea mare pentru rezulatele obtinute, iar algoritmul google se schimba permanent. Ca sa va dau un exemplu: acum vreo 8-9 ani ca sa fii punctat bine trebuia sa fii in directoare de sau sa faci schimb de linkuri cu alte bloguri sau siteuri, adica ala sa puna un link de la tine si tu unul de la el. Asta te puncta bine. Acum, de exemplu, asta nu mai reprezinta nimic, iar daca faci un astfel de schimb de linkuri asa cum l-am descris mai sus esti chiar depunctat. Varianta buna este sa faci schimb de linkuri in 3, iar linkurile sa fie in interiroul articolului nu intr-o zona speciala a siteului, schimbul de linkuri in 3 functioneaza asa: blogul 1 pune pentru blogul 2, blogul 2 pune pentru blogul 3 si blogul 3 pune pentru blogul 1. Lucrurile devin conplicate, la un moment dat existau siteuri care facilitau astfel de schimb de linkuri. Ce trebuie sa retineti sunt cateva principii de baza care, se pare, ca nu s-au schimbat de-a lungul timpului. Regulile de baza sunt urmatoarele:
    1. importante pentru google sunt titlul, linkul articolului si descrierea articolului, deci daca vreti sa fiti gasiti dupa cuvantul de cautare „avocat” ar trebui sa aveti si in titlul si in link cuvantul „avocat”, in titlu ar fi bine sa fie alaturi de alte cuvinte care au sens (de exemplu: „Cum sa cauti un avocat bun care sa te reprezinte”), de asemenea, cuvantul trebuie sa fie in descrierea articolului si sa aiba aparitii suficiente in corpul articolului in mai multe sectiuni, la inceput, la sfarsit si in zona de mijloc.
    2. in cadrul blogului vostru e bine sa aveti o linie pe care o urmati. Ca sa intelegeti: daca blogul este dedicat subiectelor pe HR si aveti articole in care scrieti decolarea verticala a avioanelor si despre constanta cosmica universala asta va bulversa cititorul si google va va depuncta;
    3. textul din articolele blogului trebuie sa fie lizibil si sa aiba sens si inteles in fraze, de asemenea, nu trebuie sa existe cuvinte ascunse, adica ce vede utilizatorul aia trebuie sa fie si in cod. Ca sa intelegeti am sa va explic: google numara cite cuvinte cheie apar in text si in ce zone. Cu cat mai multe cu atat mai bine. Ca sa imbunatateasca SEO, anumiti programatori mareau artificial numarul cuvintelor cheie scriind cuvantul in cod cu font de culoare alba pe fundal alb. In felul asta utilizatorul nu vedea cuvantul, dar spiderul care cauta in cod il vedea si il numara suplimentar, creand artifical impresia ca acel articol e mai relevant decat altele. In felul asta se imbunatatea SEO pentru siteul sau blogul respectiv. O astfel de practic este depuncatata drastic de google daca este folosita.
    4. regula generala dupa care functioneaza google este ca sa aduca in fata articole relevante pentru utilizator, relevant inseamand un articol care e apreciat, poate fi citit, are sens, aduce valoare utilizatorului. Asta inseamna ca e vizitat de multi oameni, ca oamenii petrec timp sa-l citeasca (adica daca articolul respectiv poate fi citi normal in 60 de secunde va fi citit doar in 10 secunde sau in 5 minute, inseamna ca ceva e nasol acolo, adica cel care a intrat nu a fost utilizator), ca il sharuiesc pe retele, ca vobesc depsre el pe alte siteuri sau bloguri. De und estie google astea? Pai are Google Analitycs in care masoara toate aceste lucruri, are google search console si baza de date din spate si, cel mai important, niste algoritmi de recunoastere text si lingvistici foarte avansati care pot recunoaste daca un utilizator intelege un text sau nu, daca e lizibil sau nu, daca are sens sau nu.
    5. Frecventa cu care tu scrii si frecventa cu care utilizatorii de introc pe blogul sau siteul tau. Este relevant daca un utilizator se intoarce la tine pe site si citeste spatamanal articolele si daca tu aduci continut constant nou pe blog sau site.

Deci, atunci cand scrieti un articol pe blog nu va ganditi la SEO ci la utilizatorul care il citeste si daca acel utilizator il poate citi, il intelege, are sens pentru el etc… Faceti articolul pentru utilizator si nu pentru SEO.

Ca sa nu va bateti capul foarte tare cu asta pentru blogurile wordpress e foarte util sa instalati Yoast SEO si sa urmati instructiunile si sfaturile date de soft atunci cand scrieti un articol. Aceste sfaturi urmatile cu atentie si faceti modificari doar daca nu incalca regulile de mai sus.

Ce nu trebuie sa faci?

  1. nu folosi tehnici de pacalire a google. Merge, dar pe timp scurt.
  2. nu folosi reclame excesive care sa incurce utilizatorul;
  3. nu folosi articole copiate de pe alte siteuri sau bloguri, daca ai facut asta precizeaza de unde ai luat ce ai luat. Google apreciaza continutul cu amprenta personala, adica chiar daca au mai scris alti 100 despre subiect, poti scrie si tu, dar sa aiba amprenta ta personala.
  4. nu excela cu cuvintele cheie si tagurile intr-un articol.
  5. evita sa ai titlu care nu are legatura cu articolul, doar ca sa atragi vizitatorii.
  6. vezi sa nu ai linkuri rupte in site, adica linkuri care duc catre nicaieri.
  7. nu afisa pagini goale in likuri ci erori citibile de catre utilizator.
  8. nu folosi redirectionari decat daca cazul o impune.
  9. nu bloca accesul motoarelor de cautare din robots.txt, iar daca ai zone de site sau blog care vrei sa nu fie accesate de spideri blocheaza-le din robots.txt (o sa vorbesc despre asta intr-un alt articol).

Cam astea sunt regulile generale care ar trebui folosite sau nu in SEO si care sa-ti aduca beneficii. Deisgur, ca lucrurile evolueaza, dar regulile astea nu s-au schibat de-a lungul timpului. De curand google a introdus o noua regula legata de http si https, si se pare ca depuncteaza siteurile care nu folosesc https. Asta e o idiotentie din punctul meu de vedere pentru bloguri si mai sunt si alte lucruri care eu nu le agreez si de aceea nu depun eforturi mari in zona de SEO, constatand ca de 12 ani de cand fac asta pentru mine si pentru alte siteuri, oricate eforturi ai depune mai multe de cateva sute de utilizatori pe zi google nu iti trimite (eu nu am reusit sa obtin mai mult de 300 de vizitatori din SEO pe zi), dar respect aceste reguli de baza pe care vi le-am spus mai sus. Ca incheiere trebuie sa va spun ca exista multe agentii care fac SEO, e bine sa apelati la ei, dar cu moderatie pentru ca efectele nu vor fi spectaculoase, iar greselile se corecteaza in timp lung.

No Comments

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *