De ce nu Instagram

26 august 2017
instagram

instagram

Eu nu folosesc Instagram si am un motiv destul de puternic pentru care fac asta, am sa va explic in continuare. Instagram este o aplicatie destinata in totalitate telefonului mobil, nu poate fi utilizata decat de pe telefonul mobil si este focusata pe sharuirea de fotografii si filme.

Din acest motiv este foarte utilizata de catre tineri, in special cu varsta pana in 25 de ani. De obicei, acesti oameni au un singur dispozitiv pentru navigarea pe web, iar acela este telefonul mobil. In foarte multe cazuri, lipsa posibilitatilor financiare ii impiedica sa achizitioneze si laptop si telefon mobil si, de aceea, folosesc preponderent un telefon mobil, daca se poate sa fie si performant e foarte bine. Cert este ca daca vor avea 800 de euro ei niciodata nu vor achizitiona un laptop +telefon mai putin performant ci tot timpul vor achizitiona un telefon performant.

Discutam in articolul trecut despre segmentare, iar acesti oameni care folosesc Instagram sunt un segment aparte. Din punctul meu de vedere acest segment nu e bine sa fie target pentru toate afacerile (la capatul celalalt publicul care utilizeaza facebook este recomandat sa fie targetat pentru marea majoritate a afacerilor). Publicul utilizator de Instagram, adica tinerii sub 25 de ani, are cateva caracteristici definitorii care nu ii califica pentru clienti tinta decat pentru foarte putine afaceri.

Care sunt aceste caracteristici?

  1. Nu au posiblitati financiare. Este probabil principalul motiv pentru care eu nu ii targetez. Acesti oameni sunt entuziasti, se implica, comunica, comenteaza, dar….nu finalizeaza. Probabil ca ar fi multi care ar vrea sa cumpere produse sau servicii de la tine, dar lipsa posibilitatilor financiare reprezinta marea bariera pentru a finaliza. Daca nu ai un buisness care e in aria telefoane mobile (adica daca nu esti Samsung sau Huawei, iar la astia doar divizia lor de telefoane mobile, pentru ca divizia de aparate eelctrocasnice nu va avea ca public tinta utilizatorii de Instagram), fast-food si locuri de recreere (cred ca nici terasale sau barurile nu prea au succes prea mare cu clientii de Instagram) sau bauturi racoritoare si alcoolice e cam pierdere de timp sa folosesti Instagram pentru a gasi clienti acolo.
  2. Sunt foarte volatili. Asta inseamna ca in foarte multe cazuri isi schimba optiunile foarte repede. De exemplu: daca 20 din ei se insciu la un workshop e foarte posibil ca in ziua workshopului sa nu vina niciunul, chiar daca workshopul e gratuit pentru ca nu e o prioritate pentru ei si au gasit altceva mai interesant de facut in intervalul ala orar. Cu alte cuvinte li se schimba prioritatile foarte rapid.

Cred ca mai sunt si altele, dar, in mod cert astea 2 caracteristici, in viziunea mea, ii descalifica de  a fi public tinta pentru un business si descalifica Instagram in a fi folosita ca retea de socializare in care sa gasesti clienti.

Eu, pentru business nu am folosit niciodata Instagram si, daca ramane asa cum e acum (sau cum am inteles eu ca e acum, pentru ca nu am folosit-o) probabil ca nu o voi folosi niciodata.

Daca alegeti totusi sa folositi astfel de retele (Instagram, Pinterest) ar fi bine sa o faceti cu moderatie si sa testati sa vedeti daca puteti gasi clienti tinta acolo sau nu (atentie! nu doar vizitatori). De exemplu: un blog de calatorie probabil ca va gasi vizitatori printre utilizatorii de Instagram, dar probabil ca ii va fi foarte greu sa converteasca acesti utilizatori in clienti. Vor trece ani buni pana cand acesti vizitatori vor putea fi convertiti, iar daca blogul de calatorie rezista pana atunci si are timp sa astepte …… sa astepte.

O sa vedeti in foarte multe statistici ca zona de accesare a siteurilor de pe telefoanele mobile creste , au fost facute astfel de studii pentru magazinele online si cresterea exista intradevar. Cresterea asta este data in special de acesti utilizatori, ceea ce trebuie sa retineti este ca acesti oameni sunt doar vizitatori, foarte putini dintre ei devin clienti, sau sunt clienti doar pe anumite segmente. Sunt extrem de convins ca la un magazin gen Emag acesti vizitatori sunt clienti doar pentru niste categorii specifice: telefoane mobile si accesorii, computere, jocuri si componente de computere. Pentru restul categoriilor ei sunt, probabil, doar vizitatori, ridicand doar statisticile de vizitare a site-ului de pe telefonul mobil si nu si statisticile celor care cumpara de pe telefonul mobil.

Cam atat despre Instagram si de ce eu nu ii vad utilitatea pentru business.

Un mic update: vad ca cei de la Instagram au facut si website functional, fara a mai fi doar la stadiul de aplicatie pe telefon.

No Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *